Vår politik

Alla människor här i Sverige ska ha möjligheten att ta sig dit de vill. Oavsett var de kommer ifrån och vilka drömmar de än bär på. Den idén ligger till grund för all liberal politik. Alla människor i Uppvidinge ska ha möjligheten att ta sig dit de vill. Oavsett var de kommer ifrån och vilka drömmar de än bär på. Den idén ligger till grund för all vår politik. Vi har individen i fokus. Det är vi som försvarar friheten i Uppvidinge.

Skola på hemmaplan

Vi vill framförallt satsa mer pengar på den enda gymnasieskolan i kommunen, Uppvidinge Lärcenter. Elever ska inte behöva lämna sinhemkommun för att utbilda sig till de vill, utan det ska finnas ett bredare programalternativ, personal som behärskar det svenska språket och en utbildning av hög kvalitet inom kommunen. Vi vill även ge samtliga elev- er i grundskolan bättre förutsättningar genom att jobba med att få fram fler behöriga lärare inom skolan. Det krävs även studiero på lektioner för att uppnå goda studieresultat, därför anser vi varje lärare ska veta att de har skolledningens fulla stöd när det gäller att skapa lugn och ro i klassrummet.

Alternativ för äldre

För att kunna erbjuda bästa möjliga omsorg behövs kunnig och välut- bildad personal som vill jobba i Uppvidinge. För att kunna uppnå detta så krävs det att det är en god arbetsmiljö och att det finns möjlighet till löneutveckling och en bra karriär. Vi Liberaler i Uppvidinge anser även att Solgården inte bör avvecklas. Vårdtagare ska inte behöva flytta från den ort som de kallar sitt hem för att tillgången till vård inte uppfyller deras behov.

VI SÄGER NEJ TILL MER VINDKRAFT

För att bevara den biologiska mångfalden i kommunen så vill vi inte tillåta att några nya vindkraftsparker etableras efter att Tvinnesheda, Karskruv och Marhult är färdigbyggda.

SJUKVÅRD & SÄKERHET

Betydelsen av sjukvård och säkerhet är oerhört stor. Vi vill att det ska upprättas en gemensam jourläkarresurs som kan rycka ut akut för hela kommunen, istället för att behöva åka in till närmaste akutmottagning långt borta. Detta ska ske i samverkan med region Kronoberg alternativt att kommunen verkar för att fristående vårdgivare etablerar sig i Uppvidinge som tar ansvar för detta. Dessutom vill vi att det ska satsas mer på att det ska finnas ett bemannat poliskontor i varje ort, för att öka säkerheten och minska brottsligheten i kommunen.